S*Atoll´s sibiriska katter

Alla inlägg den 29 juli 2011

Av Lotta Liljeström - 29 juli 2011 22:18

Har tillbringat större delen av dagen under sängen i gästrummet där Leia tycker att familjen ska bo. Vi var rätt överens vid fyra-tiden i morse om att lådan jag gjort i ordning till henne var ett bra ställe, men så när det var dags för första ungen att komma ut så hoppade hon ur lådan och in längst under sängen och valde att föda alla fyra där på bara golvet.     Inte direkt bekvämt för matte som också ville vara med och se så allt gick bra, men med pannlampa, liggandes på mage och huvudet lagom mycket på sne så fick jag plats och kunde jag ochså "vara med". Där låg jag mellan fem och åtta i morse och såg underverken födas     Allt för att mamma katt skulle vara nöjd och lugn.   Har sedan ålat mig in och legat där och njutit av familjelyckan idag oxå. Svårt att låta bli kan jag säga!

När hon fött tidigare kullar har hon också valt konstigt ställe. Då var jag så okänslig att jag försökte övertala henne att mitt ställe var bättre och flyttade henne till bolådan flera gånger, men då blev hon jättestressad och sprang runt med unge i munnen och var jätteorolig så nu lät jag henne bestämma och när alla ungarna var födda tyckte hon att det var ok att jag gjorde i ordning en filt som de nu ligger på under sängen. Inte ultimat direkt, men nu är det så...


Här några bilder på mor och barn. (Pappa Gino har dambesök så han har inte fått träffa de små. Tveksam till om Leia skulle låte honom göra det heller...) Visst ser det mysigt ut!   


     


Har försökt fota sötnosarna en och en på eftermiddagen. Inte så lätt... Dels är jag ingen bra fotograf, (kan nog öva upp mig... ) och så var Leia väldigt snabb att komma och hämta tillbaka ungarna. Hon har inte lämnat "boet" något idag så jag har inte kunnat "tjuvlåna" dem heller, så dagen bilder blir inte bättre än så här. Har jag tur kanske hon lämnar dem frivilligt en lite stund i morgon så kan jag passa på att ta fler bilder då. 


Är jätteosäker på könen nu, trodde i morse att det var två tjejer och två killar, men nu vete katten (hi hi) om det kanske bara är brudar. Två är helt klart paddor ("Ettan" och "Tvåan") och kanske också "Fyran". Fyran var så svart och brun när den föddes och fortfarande var blöt, men nu tycker jag att det bruna kanske är rött? "Trean" är i alla fall svart med vitt och jag kan inte se något mönster, trodde det var en kille i början, men nu när jag gjorde en snabbjämförelse med "Tvåan" så tycker jag de ser lika ut där bak?  Svårt!!!


Här kommer en presentation av dem. Eftersom alla i familjen inte fått säga sitt i namnfrågan så är namnen inte bestämda och vi kallar dem ännu efter ordningen de är födda.


Jag skriver vad jag tror om respektive katts färg och mönster och vill GÄRNA ha hjälp och tips av mer kunniga i frågan! Om det är någon som är silver får tiden utvisa...


Först ut är "Ettan". Födelsevikt: 85g. Hona, f 09 22 (otydligt mönster på sidorna  men bara några ringar på svansen + att både mor och far är tabby talar väl för att det är det. Eller?)


       



Här är "Tvåan". Födelsevikt 93 g. Hona, f 09 (Kan inte se något mönster...?)


    Snacka om att ha mörka solbrillor! Söt liten "smutsfläck" har hon också under nosen!   




Så  kommer "Trean" Födelsevikt 95g. Hona/Hane? n 09


         


Och sist OCH minst "Fyran". Födelsevikt 67 g. Hona/hane? f (09) 22 eller n (09) 22.  Tyvärr också sämsta bilderna. Piper mest så Leia var framme och ville hämta henne/honom på en gång.          

Nu ska jag gå och lägga mig, saligt sömnig  och lycklig efter dagens stora händelse.       

Av Lotta Liljeström - 29 juli 2011 09:35

Fyra små ljuvliga bebisar har Leia och Gino fått nu på morgonen!   Tror det är två paddtjejer och två killar, en svartmönstrad och en svart med vitt som jag inte ser något mönster på. Solid?  Två av ungarna har vitt och ev de andra också, men är osäker om det bara är ljusa fält. 


Leia väckte mig 4.20 i morse och sa att det var dags. Första lilla missen kom drygt en timme senare och sista 7.11 Hon var så duktig min vackra tjej!   Nu ligger de och snuttar alla fyra och Leia har ätit lite grädde och äggula och ligger och tar igen sig.


Lägger ut några första bilder på familjen nu, fler kommer senare! Visst är de ljuvliga!!!


       

Presentation


Här kommer jag att skriva om det som händer kring våra sibiriska katter i mitt katteri S*Atoll´s.
Mvh Lotta Liljeström
tel: 070-591 85 51
mail: liljestrom.lotta@telia.com
hemsida: www.atollsibir.com

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards