S*Atoll´s sibiriska katter

Alla inlägg den 22 februari 2011

Av Lotta Liljeström - 22 februari 2011 18:48

Tror att jag drabbades av vårkänslor idag för direkt i morse när barnen åkt till skolan började jag mitt "vårbruk" med att plantera om och beskära mina krukväxter! Det är så härligt nu när ljuset kommer tillbaka om man ser att växterna tar ny fart och nya blad och skott skjuter fram. Än bättre fart blir det nu med ny och näringsrik jord!

Mina ögonstenar bland inneblommorna är mina 10 år gamla hibiskusar på stam som jag drivit upp själv från skott av min systers planta. Nu ser de inte mycket ut för världen där de står i söderläge på övervåningen, tillsammans med några andra blommor på tillväxt, omplanterade och inklippta till oigenkännlighet. Men vänta till juli då de fått växa till sig och står på altanen, gröna och frodiga och fulla med vackra dubbla aprikosrosa blommor!!  

Ska försöka komma ihåg och fota och lägga ut en bild då också så ni får se hur vackra de blir, för bilden här nedanför är ju inte mer än lite pinnar... 

    


Lingonsylten var slut så jag tog fram och kokade lite sylt på eftermiddagen och då drabbades jag av längtan efter en annan av mina laster, nämligen att plocka bär!! Jag älskar att gå i skog och mark och plocka bär och svamp av alla sorter! Tänk när det är smultrontider och man kan gå ut en varm sommarkväll på ett hygge och lyssna till fåglar och insekter, lukta på sommarens alla härliga lukter, ha med sig en hink och plocka den full med mogna röda smultron!! Självklart har jag med en rygga med lite smått och gott som äts på en stubbe eller annat bra ställe!! Det är livskvalité det!!

Sedan fortsätter mitt vandrande i skog och mark med plockande av hallon, blåbär, lingon och svamp. Jordgubbar plockar jag alltid på en odling på Frösön utanför Östersund för där har de världens bästa jordgubbar (förutom de från vårt egna land, men de brukar snabbt bli "pallade"). Jag fyller vår minibuss med vänner och ungar och hinkar och så åker vi en dag och plockar jordgubbar, och när vi kommer hem har jag ALLTID plockat för mycket och får sitta halva natten och rensa!


Nu blir jag alldes lyrisk när jag skriver om det, längtar efter sommaren!!

Tyvärr är det ju långt innan vi är där och doften av nykokt lingonsylt får duga så länge... Plus att nu under vintern njuter hela familjen av mina sommarminnen när vi äter frysta bär till fil, gröt, kräm, glass mm




Måste visa en fin bild på Flippen som blir ståtligare för varje dag!!

Så här låg han idag framför braskaninen och tittade på mig när jag for fram med krukor och blomjord. Kan bara tillägga att Gino fick jag stänga in i sovrummet medan jag höll på för han var ALLT för hjälpsam...  

  

Presentation


Här kommer jag att skriva om det som händer kring våra sibiriska katter i mitt katteri S*Atoll´s.
Mvh Lotta Liljeström
tel: 070-591 85 51
mail: liljestrom.lotta@telia.com
hemsida: www.atollsibir.com

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards